Om søvn

I torsdags var jeg til et bragende foredrag med sundhedscoach Chris Macdonald, og en af de ting han taler meget om, er søvn. Søvn er vigtig, og faktisk vigtige end man lige tror.

Er man mellem 25-55 år skal man sove mellem 7,5 og 8,5 time hver nat. Gør man IKKE det, kan dette være følgerne:

  • Søvnmangel forbindes med forandringer i niveauet af de vægt- og appetitregulerende hormoner. Det betyder, at du bliver SULTEN og spiser mere end du burde.
  • Man har vist, at 1 mistet søvncyklus øger indtagelsen af kalorie-tungt højkulhydratholdigt slik og salte snacks med 33-45%
  • Øger den opfattede anstrengelse; samme indsats føles hårdere. Det vil sige at man ikke kan yde det, som man plejer.
  • Reducerer motoriske evner (bare lidt søvnmangel tredobler reaktionstiden)
  • Reducerer kontrollen over følelserne betydeligt.
  • Cortisol-niveauet stiger og det sympatiske nervesystem bliver over-aktivt, hvilket betyder, at man udvikler stress.
  • Reducerer kredsløbsfunktion med 15-20%
  • Reducerer hukommelsen
  • En uge med kun 6 timer søvn per nat vil resultere i søvnunderskud svarende til en hel nat uden søvn, og det vil tage 2-3 uger med ekstra søvn at komme sig igen.

Wow, hvad siger I til det??! Hvor man af jer sover mellem 7,5 - 8,5 time pr. nat?!
Med tanke på, at man ikke kan træne optimalt, bliver mere sulten og kan udvikle stress, er søvnen måske i virkeligheden det man burde tage fat i først, hvis man vil leve sundere....




Kommentarer
Postat av: Lisa

Jag känner direkt om jag inte sovit tillräckligt. Blir hungrigare, sur, svarare att koncentrera mig etc. Här i Warszawa sa sover vi nog mellan 8 och 7.5 timmar per natt och mar bra av det! Vi vaknar även tidigare pa helgen, har inget behov av att "sova ikapp". När jag inte sovit ordentlig under veckan sa kan jag sova 11 timmar pa helgen, och da mar jag daligt av det i stället!



Bra inlägg!!



Stor kram Lisa



PS. Ingen träning här idag, min kropp är helt slut..

2009-09-19 @ 11:28:11
URL: http://parislisa.blogg.se/
Postat av: Petra

Jag kräver 8 timmar per natt men det är sällan man får det förutom kanske på helgerna. Det är snarare 7-7,5 timme för mig.

2009-09-19 @ 11:30:54
URL: http://petra-vardagligating.blogspot.com/
Postat av: Ellinor

Jag brukar faktiskt klara av att sova runt 8 timmar varje dag. Är en person som per automatik vaknar tidigt om morgnarna och således blir trött ganska tidigt.



Väldigt bra och intressant inlägg!



Kram

2009-09-19 @ 20:39:52
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Jeanette

Det stämmer nog alldeles för väl. Jag tror det är superviktigt med att sova bra och sina timmar! Får nog bättra mej när det gäller sömnen. Hoppas annars du har det bra? Länge sen jag skrev men jag glömmer dej inte! Ha en go dag! Kramar!

2009-09-22 @ 10:28:14
URL: http://jeanettepoulsen.blogg.se/
Postat av: Maja: STYLE & LIFE by LEIA

Haha....jag skrattar och lääääängtar tills jag kan få sova 7-8 timmar i sträck:) Finns liksom inte i en värld med en 7-månaders. Tills för en vecka sen åt han var tredje timme dygnet runt...nu har vi börjat med välling så att jag kanske kan få sova liiite längre iaf.



kramar

2009-09-23 @ 19:41:34
URL: http://styleandlifebyleia.se
Postat av: Lisa

Hej vännen, hur är det med dig? Saknar dig när du inte bloggat pa ett tag :)



Kram Lisa

2009-09-24 @ 20:29:02
URL: http://parislisa.blogg.se/
Postat av: Miss Agda

Ja, sömn är jätteviktigt. Jag prioriterar verkligen sömnen och ett par ggr i veckan försöker jag sova i 9 timmar. Annars brukar det bli 7- 7,5tim per natt vilket är OK det med.

Ha en härlig lördag och sov gott inatt :-)

2009-09-26 @ 18:55:18
URL: http://www.missagda.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0