Om at leve i nuet

Mange mennesker lever hele deres liv uden rigtigt at være til stede, og nyde nuet. Mange er tilstede fysisk men ikke psykisk. man stresser afsted og glemmer at nyde, det man er igang med lige nu. Kender I det? Jeg kender det hos mig selv. Jeg tænker altid på næste skridt, hvad skal der så ske, spekulerer og bekymrer mig for meget. Det vil jeg ikke mere, så derfor er min nye udfordring at nyde nuet og være tilstede lige der hvor jeg er.
Jeg læser den meget inspirerende bog Lev i nuet . Virkelig en spændende bog, der sætter en masse tanker igang.
I bogen er der små opgaver, og første opgave var at fortælle andre, hvorfor man vil leve i nuet, og det er hermed gjort. Jeg vil leve i nuet, så jeg kan lære at sætte endnu bedre pris på det vidunderlige liv jeg har! Jeg vil lære at sætte tiden i stå og bare nyde!
Well, det var første skridt, jeg har lavet første opgave!


Kommentarer
Postat av: Jeanette

Samma inställing försöker jag ha, att leva i nuet och ta vara på dagen som den kommer. Det är alldeles för kort, livet, för att bekymra sej om morrondagen... Verkar som ni haft det jättemysigt du och din väninna! Fina bilder! Ha en bra morrondag! Kramar!

2009-07-30 @ 22:24:03
URL: http://jeanettepoulsen.blogg.se/
Postat av: Lisa

Later som en alldeles perfekt inställning! Jag försöker oxa, och jag tror att jag lyckas ganska bra. Men ibland är det svart.



Har du inte lust att följa med till Prag för halvmaran?



Kram Lisa

2009-07-31 @ 16:59:13
URL: http://parislisa.blogg.se/
Postat av: Emelie

Det är verkligen sant som du skriver att man alltför ofta tänker på nästa etapp och vad som ska ske och planerar och ser fram emot eller fruktar istället för att ta vara på nuet. Samtidit så är det ju en del av livet att vi minns det som varit och gör planer för det som komma ska. Konsten är väl att hitta en balans och njuta av när det är bra men samtidigt ha förmågan att på ett lagom vis titta tillbaks och se framåt. Att leva i nuet när man är ledsen är ju aldrig svårt, då är det snarare svårt att se framåt. Men det är nog absolut bra att påminna sig själv och varandra om detta då och då. Bra att du klarade första uppgiften och eftersom du delade den med oss så fick vi också tänka!



Kramar

2009-08-03 @ 17:54:59
URL: http://greiddnos.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0